«مبانی منطق و روش شناسی»
نویسنده
چکیده مقاله:
کتاب «مبانی منطق و روش شناسی» را بهعنوان مقدمهای لازم و عام برای همه رشتهها و مقدمهای خاص برای فراگیری منطق جدید (بهویژه کتابهای پیش گفته) بشمار میآورند. این کتاب از دو مبحث اصلی شامل شش بخش فرعی به ترتیب زیر تشکیل یافته است: مبحث اول: علم منطق بخش اول، منطق در زبان: 1- مطالعات زبانشناختی، 2- تعریف منطقی بخش دوم، منطق قیاسی: 3- منطق گزارهها، 4- منطق محمولات کلاسیک 5- منطق محمولات جدید بخش سوم، منطق استقرایی: 6- استدلال استقرایی، 7- احتمال استقرایی مبحث دوم: منطق علم بخش چهارم، مبانی روش شناسی: 8- مکاتب روش شناسی، 9- روش علمی بخش پنجم، روش شناسی علوم قیاسی: 10- ساختار علوم قیاسی 11- نظریه و آزمون علوم قیاسی بخش ششم، روش شناسی علوم استقرایی: 12- ساختار علوم استقرایی 13- نظریه و آزمون علوم استقرایی
منابع مشابه
منطق به مثابه روش شناسی پژوهشهای فلسفی
روششناسی پژوهش فلسفی سبب تقویت انگیزه، افزایش توانایی درک مفاهیم، تفکر خلاق و مهارتهای تحلیل دادهها با هدف تقویت فرآیند تفکراستدلالی برای انجام پژوهش فلسفی میشود. نتیجهبخشی و هدفمندی تحقیق فلسفی، مرهون تحقیق درست (اثربخشی) و درستتحقیقکردن (کارایی) است که باعث بهرهوری آن میشود. اثربخشی زمانی تأمین میشود کهارزیابی منجر به طرح تحقیق بهدرستی رعایت شود که دربرگیرنده هدف، ضرورت، مسائل، فرض...
متن کاملمبانی فلسفی منطق شهودی
منطق شهودی، به عنوان منطقی فلسفی و غیر کلاسیک، بیش از همه بر فلسفه شهودگرایی براوئر (Brouwer) و نظریات فلسفی او در مورد ریاضیات و منطق بنا شده است. این نظریات، رویکردی کاملاً متفاوت را با رویکرد کلاسیک به منطق و ریاضیات عرضه میدارد. شهودگرایی براوئری، منطق را مقدم بر ریاضیات نمی شمرد و آن را نتیجهای برساخته از روندهای ساخت هویات و براهین ریاضی میداند. در مقاله حاضر، به تبیین مبانی نظری م...
متن کاملمنطق شرطی و مبانی فلسفی آن
یکی از پرسشهای اساسی در منطق این است که چرا ارسطو به «منطقِ شرطی» نپرداخته است؟ او که به عنوان مدوّن منطق شناخته میشود چگونه ممکن است به این بحث مهم توجهی نداشته باشد؟ آیا این بیتوجهی فقط یک غفلت است یا عمدی است و ارسطو دلیلی برای آن دارد؟ ما در این مقاله پس از بررسی منطق شرطی (قضایا و قیاسهای شرطی) از دیدگاه رواقیون و بیان اهمیت آن نزد منطقدانان جدید، به مبانی نظری و فلسفی دو نظام منطق حملی...
متن کاملمبانی «برنهاد منطق ریاضی» راسل
با در نظر گرفتن دو جریان فراگیر فلسفی قرن نوزدهم یعنی ایدهآلیسم و رئالیسم، آنچه در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد این است که راسل بر پایه کدام نظام فلسفی منطقگرایی خود را بنا کرد. طرح منطقگرایی راسل در سه دوره فکری بررسی میشود. در دوره اوّل راسل در بررسیهای منطقی خویش رویکرد ایدهآلیستی دارد. در دوره دوّم با پایهریزی فلسفه رئالیستی خود نسخه اوّلیه منطقگراییاش را در اصول میآورد. ...
متن کاملجستاری در مبانی معرفتی منطق فازی
منطق فازی را اولین بار در سال 1965، پروفسور لطفیزاده در مقالهای با عنوان « مجموعههای فازی» مطرح کرد که میتوان آن را نخستین قدم در راه رسیدن به نگرش فازی در عرصه معارف بشری دانست. منطق فازی با نگاهی خاکستری به جهان واقعیت، در پی آن است که حقایق خارجی را بطور کامل و آنگونه که هست به تصویر بکشد. جنبههای معرفتی، فلسفی این نگرش که اساساً خاستگاهی فنی، مهندسی دارد بیشتر پس از موفقیتهای چشمگیر ...
متن کاملمبانی فلسفی منطق شهودی
منطق شهودی، به عنوان منطقی فلسفی و غیر کلاسیک، بیش از همه بر فلسفه شهودگرایی براوئر (brouwer) و نظریات فلسفی او در مورد ریاضیات و منطق بنا شده است. این نظریات، رویکردی کاملاً متفاوت را با رویکرد کلاسیک به منطق و ریاضیات عرضه می دارد. شهودگرایی براوئری، منطق را مقدم بر ریاضیات نمی شمرد و آن را نتیجه ای برساخته از روندهای ساخت هویات و براهین ریاضی می داند. در مقاله حاضر، به تبیین مبانی نظری منطق ش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 4
صفحات 29- 35
تاریخ انتشار 2006-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023